Nyckelbrickan i mitt liv

Förra veckan var jag på en liten resa med jobbet. Vi hade blivit bjudna på en fest där hotellrum ingick. Det var en festlig tillställning och humöret var på topp på alla. Vi började med att besöka en häftig restaurang som låg nere vid älven. Det var en helt ny restaurang som andades klass. Det var som att stiga rakt in i någon het nattklubb på Manhattan I New York. Maten var utsökt och vi njöt av både mat, god dricka och många glada skratt. Baren var jättehäftig, sist jag fick den här wow känslan var när jag var i Singapore. Nu var jag hemma i Svedala och kunde ändå få den wow känslan som kändes helt underbart. Vi hade planer på att gå ut på lokal på kvällen efter maten, men så blev det inte. Det var så otroligt trevligt så vi bestämde oss för att stanna kvar.

Nycklarna

Senare på kvällen på väg hem kläckte någon i gänget det briljanta iden om att vi borde ta en liten sväng i relaxen och basta och bada lite i bubbelpoolen innan vi gick till sängs. Den varma känslan i kroppen tillsamman med den stärkande promenaden skulle göra oss gott, dessutom skulle vi sova mycket bättre menade de andra. Alla instämde att vi borde göra det. Promenaden hem tog inte många minuter men det var klart ute så temperaturen hade fallit rejält och det var närmare tjugo minusgrader utomhus. Det var bara det att relaxen var stängd efter klockan elva. Vi bestämde oss för att smyga dit allihopa och basta som vi bestämt. Det blev lite spännande att smyga precis som vi var små tonåringar som var på sin första klassresa utan sina föräldrar. Vi försökte att inte leva om i bastun utan vi skötte oss ganska snyggt tycker jag. Förutom alla glada skratt som klingade ganska högt och studsade mellan väggarna.

Morgon igen

Så blev det morgon och jag var inte bakis eller onykter på något vis. Det hade varit en lugn kväll trots att vi haft så fantastiskt roligt. Min plan var att packa så mycket som möjligt innan frukost för att sedan gå ut på stan en listen sväng. Kanske skulle jag hitta några sista minuten julklappar. Jag började packa, men hur jag än letade hittade jag inte mina husnycklar. Min första tanke var att jag måste ha stoppat undan dem på nåt bra ställe i väskan. Så jag bestämde mig för att gå ned och äta frukost för att leta vidare sen. Väl nere på frukosten hade jag satt mig tillrätta. Alla godsaker som jag plockat för mig låg framför mig och väntades på att inmundas, nu skulle jag njuta av egen tid. Ingen annan som pockade på min uppmärksamhet. Jag skulle njuta av varenda tugga. Då ringde telefon helt plötsligt. Det var från restaurangen vi besökte igår. De hade hittat ett par nycklar men en nyckelbricka. På nyckelbrickan fanns det här telefonnumret som de ringde. Det stämmer sa jag, jag har tappat mina nycklar. Tack vare min ingraverade nyckelbricka kunde mina nycklar hitta tillbaka till mig. Jag var evigt tacksam och bestämde mig för att ta en promenad dit innan  jag gick ut och shoppade loss.

Nyckelbricka

Jag vill verkligen rekommendera att man har nyckelbricka på sina nycklar. De allra viktigaste som man bär med borde innehålla namn och telefon nummer. Andra nycklar hemma kan man ha ingraverat namnet på vem eller vad de tillhör. Kanske en nyckelbricka till varje person i familjen tillsammans med telefonnummer hem. När jag väl hem igen så beställde jag nyckelbrickan till alla i familjen. Förutom det så beställde jag brickor till de övriga nycklarna, det var stugan, förrådet och garaget alla tillsammans med vårt telefonnummer. Det känns som det är en billig försäkring. Hade mina nycklar lämnats in till Polisen hade det tagit så mycket längre tid än att baren ringde upp mig direkt. Jag hade fått åka hem men en klump i magen och varit tvungen att vänta hem de övriga i familjen för att komma in i huset.

Nu ska vi fira

Det närmar sig en av årets bästa högtider – julen! Vad passar sig bättre än att jag beställt nyckelbrickor till alla i familjen. Den lilla brickan som ska sitta på nyckelknippan jag har bett om ett litet personligt meddelande på. På mina barns nycklar kommer det att finnas ett hjärta tillsammans med deras smeknamn som jag hade på dem när de var små. Väl inslagna ska jag göra mig en knäckemacka med skinka och senap och sätta mig till ro framför TV:n och njuta.